15 maart 2014

Zeejachthaven kan bedreiging zijn

“Er zijn weleens dagen dat ik met mijn werk de zon zie op- en ondergaan”, vertelt André van Rijn. Samen met vader Henk en broer Henk-Jan vormt hij Schelpenhandel Van Rijn, een echt authentiek Katwijks familiebedrijf. “We zijn inmiddels de vijfde generatie schelpenvissers.” Het gaat goed met het bedrijf, maar er is ook onzekerheid. “De komst van een zeejachthaven kan een bedreiging zijn.”

SGP Katwijk ging vorige week op werkbezoek bij Schelpenhandel Van Rijn. “We zijn de enige in Nederland”, vertelt André met gepaste trots. “We moeten rekening houden met eb, vloed, stroming en wind. Vooral als er een noordenwind staat, vind je niets.” Schelpenvissen is een eeuwenoud beroep. Nog steeds wordt er gewerkt op de getijden van de zee.

Toenemende vraag
Ondanks de economische recessie mag de familie Van Rijn constateren dat hun bedrijf nog steeds elk jaar groeit. De vraag naar een natuurproduct als schelpen neemt nog altijd toe. “We hebben zo’n 800 afnemers, waaronder veel mensen in de agrarische sector.” Maar de schelpen van Van Rijn worden ook gebruikt voor de aanleg van schelpenpaden. Zo leveren ze de schelpen voor de paden in de duinen bij het Kustwerk voor de Boulevard. “Een paar weken geleden stond er een ingezonden stuk in de Katwijksche Post. Daarin stond dat er geen rolstoelen en kinderwagens meer over die paden zouden kunnen omdat er schelpen lagen”, reageert Dita, de vrouw van André, “maar daar hadden wij zelf ook al aan gedacht. Er komen nu paden die gemaakt zijn van ingeklonken klei en schelpen, precies zoals het Koninginnepad. Dus ook begaanbaar voor rolstoelen en kinderwagens.”

Bedreiging
Ook al gaat het goed met het bedrijf, er zijn ook wel wat onzekerheden. “De komst van een zeejachthaven kan een bedreiging zijn. Neem alleen al het regelmatig opspuiten met ander zand voor onderhoud. Daar kunnen wij tijdens het schelpenvissen veel hinder van ondervinden.”

Als schelpenvisser ken je de bewegingen van zee, wind en strand als geen ander. “Wanneer er een zeejachthaven komt, voorspel ik dat er heel vaak zand moet worden opgespoten; voor onderhoud, maar ook om een goed strand te hebben en te houden.”

De familie Van Rijn vindt ook dat de komst van een zeejachthaven voor Katwijk niet goed is. “Zoiets moet je niet willen.” Daar is de SGP het helemaal mee eens. Een zeejachthaven is een aantasting van het weidse uitzicht over zee. Er zouden maar liefst 600 zeejachten moeten komen om een goede exploitatie mogelijk te maken. En je hebt veel woningen nodig om de kosten van zo’n haven te kunnen dragen. Daarbij komt dat de hoge onderhoudskosten op rekening van de gemeente komen (lees: de Katwijkse burger). Luisteren naar het advies van ervaren schelpenvissers is dus zo gek nog niet.