17 januari 2015

Zeejachthaven blijft onhaalbaar

De SGP is tevreden met de vaststelling door burgemeester Wienen dat een zeejachthaven op basis van particulier initiatief momenteel onhaalbaar is. Dat schrijft de Katwijkse burgervader in een brief aan de gemeenteraad, die bij de raadsvergadering van van 15 januari bij de ingekomen stukken zat.

De gemeente Katwijk heeft deelgenomen aan een haalbaarheidsverkenning van een private ontwikkeling van een zeejachthaven in het kustgebied Katwijk-Noordwijk. De kosten hiervoor waren bijna 14.000 euro. In september 2014 heeft de SGP laten weten het hier niet mee eens te zijn.

De uitkomst van het onderzoek bevestigt nu dat dit standpunt juist was. De gemeente Katwijk had deze kosten beter kunnen besparen. Uitkomst van het onderzoek is namelijk dat private partijen op korte termijn niet in een zeejachthaven zullen investeren, ongeacht voor welke variant je kiest. De aanleg en ontwikkeling van een private zeejachthaven is gewoon niet rendabel. Alle bestaande zeejachthavens kampen al met overcapaciteit en een sterk vergrijzende doelgroep.

De SGP geeft al geruime tijd aan dat de komst van een zeejachthaven in Katwijk onwenselijk is. In navolging daarvan heeft een meerderheid van de gemeenteraad tijdens de vorige collegeperiode aangegeven dat een zeejachthaven onhaalbaar is. Dat gebeurde met name vanwege de financiële risico’s die er voor de gemeente Katwijk aan zijn verbonden.

Een zeejachthaven is alleen mogelijk wanneer er ook nog overheidsinvesteringen plaatsvinden. Zonder gemeenschapsgeld is het geen optie. Dat geld kan beter op een andere manier worden besteed. Mochten er weer wilde plannen komen om alsnog een zeejachthaven te realiseren, dan zal de SGP in het belang van Katwijk alert blijven.