5 maart 2018

Wilt u dit als uitzicht? SGP Katwijk blijft tegen zeejachthaven

SGP Katwijk is altijd al tegen de komst van een Zeejachthaven geweest. Samen met veel burgers ziet de SGP de komst van een Zeejachthaven als bedreiging van ons mooie Katwijk. De grootte en massaliteit van een Zeejachthaven in combinatie met veel windturbines op zee, kunnen een druk beeld, zelfs een gevoel van industrialisatie, opleveren. De nu nog ongerepte, schitterende horizon, wijds en uitgestrekt, zal dan blijvend beschadigd worden. Dus “Nee” tegen een Zeejachthaven.

Veel mensen, en ook SGP Katwijk, zien de komst van een Zeejachthaven als een bedreiging voor onze mooie gemeente, waar nu nog rust en ruimte mag zijn. Maar waar het voor veel mensen vanzelfsprekend is dat een Zeejachthaven niet goed is voor Katwijk, zijn er toch  nog steeds politieke partijen die blijven proberen een dergelijke Zeejachthaven te realiseren. Het gevaar is dus nog steeds niet geweken, we moeten nog altijd alert blijven om deze dreiging  te keren. De Zeejachthaven blijft telkens weer in verschillende beleidsstukken van provincie en gemeente terugkomen. “Juist nu” is steun voor de SGP belangrijk om deze dreigende ontwikkelingen tegen te gaan.

Want nee, het zal geen klein, schilderachtig haventje worden. De plannen tot nu toe laten grote zeepieren zien, met van die lelijke asfaltblokken. Om de exploitatie voor een dergelijke haven rond te krijgen, lieten die plannen ook altijd cijfers zien van 600 zeejachten en vele woningen die gebouwd moeten worden om het betaalbaar te maken. Het wordt gewoon een massaal bouwplan onze zee in met een enorme aantasting van de horizon.

Moet het belastinggeld, wat hier mee gemoeid is, nu echt besteed worden aan mensen, die een duur zeejacht kunnen betalen? Ten koste van Katwijk? Een deel van de zeejachteigenaren zullen hoogstwaarschijnlijk geen affiniteit hebben met de identiteit en opvattingen van Katwijk. De zondagsrust loopt gevaar met een dergelijke invasie van ander publiek.

Denk aan de uitstraling vanaf onze Boulevard en ons mooie strand, waar we nu nog zo heerlijk kunnen genieten van een fantastisch uitzicht en het rustgevende gebruis van de branding. Een Zeejachthaven, naar verwachting eigenlijk een grote woonwijk in zee met vele zeejachten en lelijke lange pieren en dan ook nog de grote, reële dreiging van vele, grote windturbines aan de horizon. Die combinatie levert toch welhaast een industriële uitstraling op.

Even een knipoog naar de toekomst. Het zal toch niet zo zijn dat de ansichtkaarten in de toekomst er zo gaan uitzien? Met “Groeten uit Katwijk”. Wel op strand nog proberen te zitten, maar zeepieren en windturbines als beeldbepalende, dominante elementen op de foto. Dag rust en ruimte en schitterend natuurlijke uitstraling van de zee? Dus, “Juist nu SGP” voor een duidelijk “Nee” tegen een zeejachthaven!