22 november 2017

"Waarom mogen deze mensen niet meer op fietspad door duin?"

SGP Katwijk komt op voor 65 plussers en mindervaliden

SGP Katwijk heeft het college vragen gesteld over een besluit van Staatsbosbeheer. Per 1 februari 2018 zal er namelijk een einde komen aan de mogelijkheid voor snorfietsers ouder dan 65 jaar en mindervaliden om op het fietspad door de duinen van Wassenaar, Katwijk en Noordwijk te gaan. Zij kunnen vanaf die datum geen gebruik meer maken van het fietspad. Door de toenemende drukte op het fietspad door de duinen heeft Staatsbosbeheer dit besluit genomen. Het fietspad wordt namelijk steeds intensiever gebruikt, signaleert Staatsbosbeheer. Het aantal wielrenners neemt toe en met de komst van de elektrische fiets is vooral het aantal ouderen dat een flink stuk gaat fietsen behoorlijk toegenomen. Staatsbosbeheer begrijpt dat dit voor een kleine groep mensen "vervelend" zal zijn, maar is toch tot dit besluit gekomen.

SGP Katwijk heeft hier vragen over. Juist een wat meer kwetsbare groep mensen als 65 plussers en mindervaliden wordt hier de dupe van. Juist voor hen is een tocht door de duinen vaak een vorm van positieve afleiding. De drukte op de fietspaden in duin worden vooral veroorzaakt door wielrenners, die vaak ook overlast, hinder en onveilige situaties veroorzaken. Zouden juist deze wielrenners niet aangepakt moeten worden in plaats van de mindervalide medemens? De SGP vraagt zich ook af of deze maatregel, die ook een groep 65 plussers treft, niet een vorm van leeftijddiscriminatie is? En worden mindervaliden hierdoor niet achtergesteld? Daarom verzoekt de fractie van de SGP of het college in overleg wil treden met Staatsbosbeheer om deze maatregel niet in te voeren.