4 februari 2014

Verkiezingsprogramma SGP Katwijk overhandigd

SGP Katwijk is er helemaal klaar voor: de kandidatenlijst is gevuld met capabele mensen en het verkiezingsprogramma is gereed. Donderdag 30 januari overhandigde de voorzitter van de verkiezingsprogrammacommissie, Jacco Knape, het programma aan lijsttrekker Wouter-Jan Vroegindeweij. Vroegindeweij: „Veel burgers zullen zich in dit programma kunnen vinden. Want ‘t kan echt anders!”

Het is al eens eerder gezegd, met een knipoog naar het indrukwekkende boek van prof. dr. Van Deursen: ‘In Katwijk is alles anders!’ Anders, omdat het geloof altijd een belangrijke rol speelde in de Katwijkse samenleving. En gelukkig doet het dat nog steeds!

Stabiliteit
De SGP heeft door de jaren heen bewezen een stabiele, betrouwbare partij te zijn. SGP’ers geven aan zich te laten leiden door Gods Woord en een levend geloof. De keuzes die de SGP maakt zijn daardoor nogal eens anders dan de keuzes van andere partijen. SGP’ers zijn voor het behoud van dat ‘anders’. Dat heeft dan ook consequenties voor het gemeentebeleid.
Kijkend naar de afgelopen jaren vindt de SGP, als oppositiepartij, dat het écht anders kon en kan in Katwijk. Geen tijd en geld verspillen aan een onderzoek naar een zeejachthaven bijvoorbeeld. En geen veel te grote parkeergarage in duin waardoor hij onnodig duur wordt. En natuurlijk geen theater bij de bibliotheek, zeker ook niet op het Andreasplein. De SGP maakte andere keuzes bij de bezuinigingen en is terughoudend bij grote miljoeneninvesteringen, om nog maar eens wat te noemen.

Standpunten
SGP Katwijk kiest voor ‘anders’ om daarmee haar kiezers de ruimte te geven zichzelf te kunnen zijn en te blijven. Meest in het oog springende standpunten, die verwoord worden in het verkiezingsprogramma, zijn:

1. Geen zeejachthaven.
2. Geen bebouwing op voormalig vliegveld Valkenburg, maar bouwen op locaties binnen de gemeente voor de eigen bevolking.
3. Zondag is een rustdag en daarom geen koopzondagen.
4. Optimale keuzevrijheid in de zorg.
5. Centrale bibliotheek zonder theater en niet op het Andreasplein.
6. Behoud van de eigenheid van de kernen.
7. Goede inpassing Rijnlandroute is een absolute must.
8. Ondertunneling N206 ter hoogte van de Duinvallei heeft onze voorkeur.
9. Onderzoek naar een identiteitsgebonden woonvorm voor ouderen.
10. Ruimte voor gewetensbezwaarde ambtenaren.
11. Instellen van een meldpunt voor geluidsoverlast.
12. Goede ondersteuning van mantelzorgers en vrijwilligers.