11 februari 2015

Unmanned Valley op vliegveld Valkenburg

Het kan anders. Zo ging SGP Katwijk de laatste verkiezingen in. Al meer dan drie jaar geleden heeft SGP gezegd dat het niet logisch en niet verstandig was om vliegveld Valkenburg te bebouwen, mede door de woningbouwcrisis. Maar het toenmalige college  wilde daar niet van weten en ging door met de bouwplannen. Nu ziet de SGP dat het inderdaad anders kan. Het college, met nu de SGP erin, heeft inmiddels aangegeven serieus in gesprek te gaan om andere ontwikkelingen, zoals een Drone Valley, een kans te geven op het voormalige vliegveld Valkenburg.

De SGP is tevreden dat het college serieus in gesprek is om andere ontwikkelingen een kans te geven. De initiatiefnemers hebben aangegeven dat de nieuwe ontwikkelingen duizenden banen kan opleveren. Deze ontwikkelingen kunnen dan ook goed voor de werkgelegenheid zijn. De SGP is van mening dat het college overleg dient te voeren met de initiatiefnemers om de haalbaarheid van een Drone Valley in Katwijk te onderzoeken. Aangezien het over het grondgebied van Katwijk gaat, vindt de SGP dat Katwijk een grote rol dient te spelen.

De SGP heeft al geruime tijd geleden aangegeven dat woningbouw op het vliegveld niet concurrerend dient te zijn voor andere locaties binnen de gemeente Katwijk. Daarnaast heeft de SGP benadrukt dat rekening dient te worden gehouden met de woningmarkt. Gezien de risico’s van het bouwen, en de mogelijkheden voor de werkgelegenheid van de nieuwe ontwikkelingen, is de SGP van mening dat de nieuwe ontwikkelingen zorgvuldig onderzocht dienen te worden.