30 september 2019

Terechte zorgen bij burgers over verlegging N206

De gehele Katwijkse gemeenteraad vindt dat de alternatieven voor een tijdelijke N206 bij Valkenburg beter onderzocht moeten worden. In een motie van alle Katwijkse fracties tijdens de raadsvergadering van 26 september 2019 is het college opgeroepen bij de provincie aan te sturen op een gedegen onderzoek naar de zuidelijke alternatieven.

De provincie Zuid-Holland wil de tijdelijke N206 aanleggen dichtbij veel huizen en een school. Veel Valkenburgers hebben hun zorgen richting de provincie en de gemeente Katwijk geuit. Tijdens de discussie heeft de SGP aangegeven de zorgen van veel Valkenburgers te begrijpen. De politieke partij heeft laten weten dat alles wat mogelijk is gedaan moet worden om de plannen beter te laten worden dan de plannen die er nu zijn. Wanneer er een haalbaar alternatief is heeft dat de voorkeur van de SGP. Daarom wil de SGP dat alternatieven alsnog goed worden onderzocht. De SGP is verder van mening dat er meer voor bereikbaarheid, de verkeersveiligheid van de Hoofdstraat, de verkeersveiligheid van voetgangers en fietsen, en aandacht voor overlast van en bij de school gedaan moet worden. Hoe de participatie en inspraak is verlopen verdient niet de schoonheidsprijs. Dat had beter gemoeten en dient in het verdere proces beter te zijn.