2 juni 2020

SGP voor goede handhaving strandafgangen

Met Hemelvaartsdag zagen we het weer: drukte en veel fietsten bij strandafgangen. Met de zomer in zicht is het goed om dit probleem nog eens goed te bekijken. De SGP is immers al lang de partij die staat voor goede veiligheid.

Tijdens de raadsvergadering van 28 mei 2020 is door meerdere fracties een motie ingediend waarin verzocht wordt om voor 1 juli 2020 effectieve maatregelen te nemen om blokkades bij alle strandafgangen te voorkomen.

De vraag is echter of je dit moet willen voor álle strandafgangen. Immers, in de jaarlijkse overleggen met de hulpdiensten rondom strand wordt wel de opmerking gemaakt dat het mooi zou zijn wanneer alle afgangen bereikbaar zouden zijn, maar was er tegelijkertijd instemming met het stevig inzetten op het bereikbaar houden van drie strandafgangen. Drie strandafgangen zijn namelijk beter te handhaven dan alle strandafgangen. De SGP vindt dat je beter drie afgangen heel goed kan handhaven, zodat die goed toegankelijk blijven voor de hulpdiensten, dan het gevaar lopen dat je het niet goed kan handhaven doordat de handhavers teveel strandafgangen in de gaten moet houden.

De SGP vindt veiligheid van groot belang Wanneer het echter voor de veiligheid niet nodig is, dat er maatregelen worden getroffen bij meer dan de drie strandafgangen, is uitvoering van de motie onnodig. Daarnaast kan uitvoering van de motie veel geld kosten en kan uitvoering van de motie onvriendelijk zijn voor de toeristen en inwoners van de gemeente. Kortom, voor veiligheid, ook op strand, maar wel op een meer efficiënte wijze.