10 april 2021

SGP steunt motie van treurnis over wethouder Nagtegaal niet

Tijdens de raadsvergadering van 8 april 2021 werd een motie van treurnis ingediend door Hart voor Katwijk en Fractie Smits bij het agendapunt aanpak onderzoek gebruik bodemas bij de N206. De SGP heeft deze motie niet gesteund en de motie werd door een meerderheid van de raad verworpen.

In de motie staat onder meer dat dat het handelen van wethouder Nagtenaal wordt betreurd. Ook wordt in de motie ingegaan op het proces, de communicatie en het verstrekken van informatie. Wouter-Jan Vroegindeweij gaf namens de SGP aan het niet eens te zijn met de motie. Wel gaf hij aan dat de communicatie beter gekund en dat het onderzoek sneller in gang gezet had kunnen worden. Wethouder Nagtegaal heeft toegezegd de communicatie te zullen verbeteren.

De SGP heeft benadrukt dat de gezondheid van omwonenden van groot belang is en dat onrust begrijpelijk is. In deze kwestie is er sprake van ingewikkelde omstandigheden door de verschillende rollen en taken van de provincie en de gemeente. De SGP vindt het belangrijk dat er nu goed onderzoek komt, waardoor of de zorgen weggenomen kunnen of waardoor actie mogelijk is. De omgevingsdienst West-Holland zal aanvullend onverzoek verrichten. Onderzocht wordt of de aannemer de wettelijke zorgplicht heeft overtreden.