3 februari 2020

SGP steunt betrouwbare vervoersvoorziening voor kwetsbaren in de samenleving

Helaas zijn de kosten voor de belbus in Katwijk te hoog geworden en is de belbus niet meer beschikbaar in Katwijk. Alle inwoners van Katwijk met een indicatie voor de belbus reizen sinds 1 september 2019 met de regiotaxi. Deze situatie brengt hoge kosten met zich mee en bovendien past de regiotaxi niet goed bij de lokale vervoersvraag.

Daarom is door het college voorgesteld om een alternatieve vervoersvoorziening te organiseren. Het is de bedoeling dat de alternatieve vervoersvoorziening gaat werken met vrijwilligers om de kosten te drukken.

De SGP begrijpt dat er vanwege toenemende de kosten naar alternatieven moet worden gezocht. Het inzetten van vrijwilligers levert hoogstwaarschijnlijk kostenbesparingen op. Echter, het inzetten van vrijwilligers voor een vervoerstaak levert ook het risico op dat deze alternatieve voorziening minder goed functioneert dan de huidige voorziening. Voor de SGP is het belangrijk dat mensen veilig en zonder hindernissen kunnen reizen. Ervaringen uit verschillende plaatsen in Nederland wijzen uit dat de voorgestelde voorziening heel goed werkt. Daarom steunt de SGP het voorstel om de vervoersvoorziening voor mensen met een beperking.

De SGP is voorstander van een gefaseerde invoering zodat knelpunten tijdig ontdekt kunnen worden en de voorziening optimaal ingevoerd kan worden voor de inwoners van Katwijk.