23 mei 2014

SGP stelt vragen over de vergoeding van een lokaal Mauritsschool

Door Wouter-Jan Vroegindeweij

Namens de SGP heb ik op vrijdag 23 mei 2014 vragen gesteld aan het college over het niet geven van een vergoeding aan de Stichting Hervormde Scholen voor een lokaal van de Mauritsschool.

Bij de ingekomen stukken bij de raadsvergadering van 5 juni 2014 is een collegebesluit van 29 april 2014 over de buitengebruikstelling van de Mauritsschool opgenomen. Het college heeft besloten om geen vergoeding te verstrekken aan het schoolbestuur van dit gebouw de Stichting Hervormde Scholen. Het schoolbestuur heeft in 1996 een lokaal betaald. Dit lokaal wordt aan de gemeente overgedragen.

Bij de argumenten staat vermeld dat bij het begin van het overleg namens de gemeente Katwijk per mail is voorgesteld om een bedrag van 62.452 euro te vergoeden. Verder staat bij kanttekeningen vermeld dat bij het schoolbestuur verwachtingen zijn gewekt dat het lokaal zou worden vergoed. Daarnaast wordt aangegeven dat het jammer is dat bij de eerste contacten over deze zaak vanuit de gemeente er van is uitgegaan dat wel een vergoeding voor het eigendomslokaal moest worden gegeven. In een eerder collegebesluit van 18 juni 2013 staat vermeld dat de boekwaarde van het lokaal vergoed zou moeten worden.

Ik heb namens de SGP onder meer gevraagd of het per mail gedane voorstel om een bedrag van 62.452 euro te vergoeden door het schoolbestuur is aanvaard. Verder heb ik gevraagd of het college van mening is dat tussen het schoolbestuur en de gemeente overeenstemming over vergoeding van het lokaal is ontstaan. Ook heb ik gevraagd of het college van mening is dat bij het schoolbestuur verwachtingen zijn gewekt om het lokaal te vergoeden.