8 november 2021

SGP Katwijk stelt vragen over digitalisering parkeervergunningen

In de laatste week van oktober zijn de brieven “Uw parkeervergunning wordt digitaal” bij iedereen met een bewoners- of bezoekersvergunning in Katwijk op de mat gevallen.

Als schrijnend voorbeeld noemt de SGP een weduwe zonder kinderen, woonachtig in een bejaardenwoning, die over haar bezoekersvergunning belde en vervolgens van de telefoniste van het gemeentehuis hoorde dat er helemaal niets voor ouderen zou zijn geregeld. Ze kon worden doorverbonden naar de desbetreffende afdeling, maar dat zou niets opleveren. Toen werd gevraagd “maar kan ik dan helemaal niets doen?”, werd aangegeven dat zij een brief kon schrijven naar die afdeling. SGP Katwijk stelt vragen over digitalisering parkeervergunningenOp de website van de gemeente staat hierover het volgende:

"Ik heb geen computer of internetbankieren, wat nu?

Heeft u hulp nodig? Wij raden u aan om in uw directe omgeving om hulp te vragen. Misschien kan uw kind of kleinkind u helpen met het controleren of aanvragen van uw parkeervergunning. Kunt u geen hulp krijgen? Dan kunt u natuurlijk contact met ons opnemen."

De SGP vraagt vervolgens of het klopt dat er niet actief, bij telefonisch contact, hulp wordt aangeboden wanneer men niet beschikt over computer, Ipad of smartphone en of het college het met de SGP eens is dat actieve hulp wenselijk en noodzakelijk is. Het kan toch niet zo zijn deze mensen, wanneer ze bezoek krijgen, voor het gebruik van hun bezoekersvergunning afhankelijk zijn van de creativiteit en mogelijkheden van de bezoekers of snel elders hulp moeten gaan inroepen?

Welke oplossingen heeft de gemeente hiervoor geregeld? Welke instructies heeft de betreffende afdeling meekregen? Zelfredzaamheid is ook voor deze mensen een groot goed is en de SGP is van mening dat alles op alles moet worden gezet om hieraan tegemoet te komen. Ook zonder de aanschaf van een computer, Ipad of smartphone!

Wanneer er nog geen oplossingen voor dit soort situaties zijn, is het college dan bereid hiervoor oplossingen te zoeken? De SGP verwijst naar bijvoorbeeld Assen, waar de papieren parkeerkaart voor een beperkt aantal inwoners behouden is. Of is er wellicht een mogelijkheid om een eenvoudig digitaal kastje vanuit de gemeente ter beschikking te stellen, waarmee zij geholpen zijn?

Dirk Remmelzwaal