11 april 2016

SGP en De Lokalen vrezen toekomst barakken

De tijdelijke bewoners van de zeventien barakken aan de duinzijde van de Wassenaarseweg zijn door Dunea als eigenaar van deze barakken geïnformeerd over de beëindiging van deze tijdelijke bewoning. Per 1 april 2016, geen goedkope grap, hebben ze deze barakken moeten verlaten waarmee ook de laatste ‘ogen en oren’ in dit gebied zijn verdwenen. Raadsleden Wim van Duijn van de SGP en Gerard Bol van De Lokalen maken zich grote zorgen over wat er nu met deze barakken, een gemeentelijk monument, kan gaan gebeuren nu ze onbeheerd zijn. Ze hebben maandag 4 april daarom het College van B&W Art. 41-vragen gesteld (link).

Van Duijn: ,,Deze barakken horen bij Katwijk en maken deel uit van ons lokale historisch erfgoed. Dat was ook de reden om ze ooit, ook de barakken aan de andere kant van de Wassenaarseweg, aan te wijzen als gemeentelijk monument. En dat brengt voor de gemeente en de eigenaar natuurlijk ook verplichtingen met zich.” In De Katwijksche Post begin 2016 verwoordde een woordvoerder van Dunea, het drinkwaterbedrijf in deze regio, al dat ze het liefste de barakken willen slopen om daar de natuur voor terug in de plaats te brengen.

Barakken met mogelijkheden

Bol: ,,We zijn bang dat Dunea ze laat verpauperen of dat er door vandalisme, brandstichting zoveel schade wordt toegebracht dat ze alsnog gesloopt moeten worden. Het is nu immers een stil en groot gebied waar geen toezicht is. Daarom vragen we het College onder andere op welke wijze het zich gaat inzetten voor het behoud van dit unieke gemeentelijke monument.” Dunea doet nu ook onderzoek naar de mogelijkheden om dit gebied in de nabije toekomst te benutten voor waterwinning. ,,Als dat het geval is, zal niemand het gebied mogen betreden. Maar wat gebeurt daar dan in de avonduren?”, aldus het bezorgde SGP-raadslid. Bol van De Lokalen: ,,Tegelijkertijd zie ik als raadslid plannen passeren met betrekking tot de projectlocatie Valkenburg waar er op deze plek een zogenaamd ‘Barakkenbos’ zal moeten komen met mogelijkheden voor recreatieve voorzieningen. Begrijpen jullie het nog.” Van Duijn: ,,Die barakken kunnen zichzelf niet verdedigen en daarom hebben wij de handen ineen geslagen en deze vragen aan het College gesteld. We verwachten uiterlijk 4 mei de beantwoording.”