12 augustus 2015

SGP en CDA: haal elektrische strandrolstoel naar Katwijk

De Katwijkse fracties van SGP en CDA willen dat mensen met een lichamelijke beperking ook in Katwijk zelfstandig van het strand en de zee kunnen genieten. Momenteel kan bij drie Katwijkse strandpaviljoens gratis een strandrolstoel geleend worden. SGP-raadslid Wim van Duijn: “Er is wel een beperking aan deze strandrolstoel: De mindervalide naaste is afhankelijk van anderen om deze strandrolstoel voort te duwen.” Op Texel en in Scheveningen zijn, tegen een kleine vergoeding, tegenwoordig elektrische strandrolstoelen beschikbaar. Adger van Helden, raadslid voor het CDA: “Dan kan iemand met een lichamelijke beperking zelfstandig het strand op. Dat is van grote waarde!” De raadsleden hebben het college van B&W gevraagd naar de mogelijkheden.

Duurzaam en samenwerking

SGP’er Van Duijn is enthousiast over de bijzondere rolstoel op Texel: “Deze elektrische strandrolstoel heeft zonnepanelen en is dus ook duurzaam in gebruik.” De partijen roepen ook op tot samenwerking met andere partners. “Natuurlijk moeten de ondernemers op het strand betrokken worden. Maar ook zorgorganisaties zoals Het Raamwerk of DSV kunnen meedoen voor een groter gegarandeerd gebruik,” stelt CDA’er Adger van Helden. De raadsleden hopen dat de elektrische strandrolstoel volgend strandseizoen ook in Katwijk beschikbaar is.