11 november 2017

SGP brengt uitdagingen rond thuiszorg in kaart

Vrijdag 3 november bracht SGP-fractievoorzitter Kees van der Staaij samen met de fractie van SGP Katwijk een werkbezoek aan de gemeente Katwijk. De centrale thema’s waren de ontwikkeling van het kustgebied en de plaatselijke zorgsector.

Lees het verslag over de ontwikkeling van het kustgebied hier.

DSV
Gerard Herbrink, directeur-bestuurder van DSV-Katwijk, vertelt hoe het voormalige haringpakhuis van M. Parlevliet, van een vervallen rederijschuur werd omgevormd tot een hypermodern verzorgingsgebouw. In het gebouw is goed te zien dat de architect een mooie combinatie wist terug te brengen tussen het heden en verleden, iets waar de SGP achter staat. Tijdens de verbouwing van het pand werden de meest geavanceerde technieken toegepast en was duurzaamheid een randvoorwaarde. Met name de vloer in het pand is uniek. De vloer is opgebouwd uit aluminium drukplaten, die alle activiteit in de studio’s kunnen meten en registreren. Dit systeem heet Floor Emotion. Kees van der Staaij en de fractie waren dan ook zeer onder de indruk en reageerden positief op het investeren in een ontwikkeling als deze.

Decentralisatie zorg
Last but not least ging Kees van der Staaij in gesprek met wijkverpleegkundige Nicoline Kraaijenoord van Curadomi. In het gesprek sprak zij haar zorg uit over de effecten van de gedecentraliseerde zorg. Decentralisatie is het overdragen van bevoegdheden en verantwoordelijkheden van het Rijk naar de lokale gemeenten. Een van de zorgpunten die Nicoline aangeeft is het feit dat de wijkverpleegkundige steeds meer werkzaamheden moet registreren, waardoor het feitelijke werk in het gedrang komt. Hiervoor zijn oplossingen nodig.