22 maart 2021

SGP bezoekt verschillende winkelcentra

De SGP bezoekt diverse Winkelcentra in Katwijk

Afgelopen weken heeft een afvaardiging van de SGP fractie bezoeken gebracht aan winkelcentra in Katwijk. Er werd een bezoek gebracht aan de Princestraat, Hoornesplein en de Hoftuin in Rijnsburg. De SGP wil horen hoe winkeliers de crisis doorstaan. Gerard van Delft en Dirk Remmelzwaal zijn een aantal winkels binnengelopen en hebben diverse mensen gesproken. Sommige winkels gaven aan weinig last te hebben gehad van de pandemie en dat zij hun omzet redelijk hebben kunnen vasthouden. Dat zijn vooral winkels, die eerste levensbehoeften verkopen. Maar er zijn ook winkels, die het zwaar hebben en die soms niet weten hoe ze het hoofd boven water kunnen houden. Zij zijn dankbaar voor de aandacht van de gemeente en de broodnodige steunmaatregelen van de rijksoverheid, die wel vaak lang op zich laat wachten.

Concreet werd ook aan de SGP-fractie de vraag gesteld of het mogelijk is de detailhandel wat tegemoet te komen met verkoopmogelijkheden in de openlucht. Of het mogelijk was toe te staan dat er voor de winkels één of meerdere tafels kunnen worden buitengezet waarop goederen worden uitgestald voor buitenverkoop. Met als doel voorraden te verkopen die anders straks niets meer waard zijn. Dit ook naar het voorbeeld van buitenverkoop door bloemisten.

Een andere vraag van met name winkeliers aan de Princestraat ging over het langer openstellen van de pollers, die vanaf 12 uur de winkelstraat afsluiten voor autoverkeer. Kunnen voor het maken van afspraken met oudere- en minder mobiele inwoners deze pollers ook voor de middagen worden opengesteld? Deze vragen zijn inmiddels als politieke vragen voorgelegd aan het college van Burgemeester en wethouders omdat alles in het werk moet worden gesteld de detailhandel te helpen deze crisis te overleven.

Bij de Hoftuin in Rijnsburg werd met name de vinger gelegd bij de broodnodige facelift van het winkelcentrum. Er wordt al jaren gesproken over de modernisering. Er zijn ook wel verbeteringen aangebracht, maar zeker de entree, de achterzijde van het centrum en het parkeerterrein heeft aandacht nodig. Het is bekend dat de handen momenteel weer ineen worden geslagen om hierin een slag te slaan. De SGP gaat zich hier verder in  verdiepen en bezien of een versnelling in dit reeds langlopende proces mogelijk is. Al met al ziet de fractie terug op goede en ook leerzame ontmoetingen.