18 maart 2014

Parkeren in het centrum: Centrumbewoners hebben alle recht van spreken

“Wij gaan op zaterdag niet meer met de auto weg, want bij terugkomst is er geen parkeerplek meer te vinden.” “Hoe kan ik straks mijn boodschappen thuis krijgen? Waar zet ik mijn auto neer bij het uitladen?” Zomaar wat reacties van Katwijkse centrumbewoners. De SGP luistert naar hen en wil er iets mee doen.

Door de bouw van de parkeergarage in de duinstrook aan de Boulevard eist de provincie Zuid-Holland dat er op een andere plek in het Katwijkse centrum parkeerplaatsen worden verminderd. Dit heeft te maken met het compenseren van de CO2-uitstoot.
Deze provincie-eis sluit goed aan bij de wens van de winkeliersvereniging Zeezijde om het centrum autoluw te maken. Maar wat is autoluw eigenlijk? Is dat een centrum zonder parkeerplaatsen? Of is dat een centrum met beperkte parkeergelegenheid? En hoe denkt de SGP over de parkeergarage en het autoluw maken van het centrum?

’t Kon anders!
De SGP was de enige partij in de raad die tegen de parkeergarage in duin was, zoals die nu gepland staat om te bouwen. Hij is namelijk véél te groot en te duur. De SGP staat wel achter de bouw van een garage, vanwege de voordelen voor centrumbezoeker en toerist, maar hij had een stuk kleiner en dus goedkoper moeten zijn. Het geld moet immers weer worden terugverdiend en dat betekent: hoge parkeertarieven. Een ander voordeel is dat zo’n kleinere parkeergarage ervoor gezorgd had dat bestaande parkeerplekken in het centrum behouden hadden kunnen blijven. Doordat er nu een aanzienlijke garage in de steigers staat, krijgen centrumbewoners veel problemen. De SGP had dat heel graag anders gewild!

Autoluw, niet autovrij
De SGP is voor het autoluw maken van het centrum; niet voor autovrij maken. Maar dat kan alleen als er goede oplossingen voor centrumbewoners zijn. Bij centrumbewoners denkt de SGP aan een brede zone, omdat ook veel bewoners rondom het centrum last hebben van de parkeerproblematiek. Tot goede oplossingen rekent de SGP:

• De invoering van hele lage tarieven voor een plek in de duingarage,
  • De mogelijkheid om als centrumbewoner in de herfst en in de winter je auto wél in het centrum te mogen parkeren, omdat het dan een stuk rustiger is in het dorp.
  • Het maken van speciale zones voor ‘kort parkeren’.

De SGP wil graag in gesprek met centrumbewoners en staat open voor goede parkeerideeën. Die ideeën worden niet geparkeerd. Sterker nog, de SGP rijdt ermee weg.