10 februari 2014

Nieuwe bieb mag niet te duur worden

Een delegatie van de SGP bracht vorige week vrijdag een bezoek aan de bibliotheek aan de Schelpendam. Lijsttrekker Wouter-Jan Vroegindeweij en steunfractielid Jacco Knape, nummer 5 op de lijst, spraken daar met directeur Margreet Buwalda en Irene van der Plas over de toekomst van de bibliotheek.

Buwalda en Van der Plas zetten uiteen dat zij zich zorgen maken over de onduidelijkheid die ontstaan is rond de komst van een nieuwe bibliotheek in het centrum van Katwijk. De optie Andreasplein lijkt van de baan nu de meeste partijen aangaven daar tegen te zijn.

Meerwaarde
Buwalda en Van der Plas lieten weten dat er, wat hen betreft, écht een nieuwe bibliotheek moet komen. Het huidige gebouw aan de Schelpendam is verouderd. Er is ruimtegebrek. Voor educatieve projecten is niet of nauwelijks plaats. Ook is er meer plek nodig voor ontmoeting. Een bibliotheek in het Katwijkse centrum heeft volgens Buwalda en Van der Plas dan ook zeker een meerwaarde.
De SGP ondersteunt het door de bibliotheek gekozen educatiespeerpunt. Het project ‘Bibliotheek op school’ is daarvan een goed voorbeeld. Scholen, gemeente en bibliotheek slaan hierbij de handen ineen om te werken aan de verbetering van de taalvaardigheid, leesmotivatie en informatievaardigheden van kinderen in het basis- en voortgezet onderwijs.

Niet op Andreasplein
De SGP wil geen theater bij een nieuwe bibliotheek. Daarnaast vindt de partij dat de exploitatie van een theater geen gemeentelijke taak is. Naast hoge bouwkosten verwacht men dat de jaarlijkse exploitatiekosten van een theater aanzienlijk zullen zijn. De SGP vindt dat de investering in een toekomstbestendige bibliotheek belangrijk is, maar zo’n nieuwe bibliotheek mag niet te duur worden. Wanneer je alleen voor een bibliotheek kiest en het theaterplan laat varen, is er een véél kleiner gebouw nodig; en daardoor zijn de kosten een stuk lager, luidt het SGP-standpunt.
Het college stelde eerder het Andreasplein voor als locatie van een Cultuurhuis, waarin een nieuwe bibliotheek onderdak zou kunnen krijgen. De SGP vindt dat geen geschikte plek.