20 januari 2014

Les van Tripodia: geen theater in Cultuurhuis

Uit het collegebesluit over Tripodia blijkt dat een theatervoorziening in Katwijk verliesgevend is. De SGP heeft het college er dan ook toe opgeroepen hier rekening mee te houden en in Katwijk geen nieuw theater te vestigen als onderdeel van het door het college voorgestelde Cultuurhuis.  “Er is bij een theater geen sprake van een gemeentelijke taak. Naast veel kosten voor de bouw is de verwachting dat de jaarlijkse kosten van een theater behoorlijk zullen zijn”, zo laat SGP raadslid Wouter-Jan Vroegindeweij weten. Investeren in een bibliotheek vindt de SGP wel belangrijk, maar een nieuwe bibliotheek dient niet duur te worden. Wanneer alleen in een bibliotheek geïnvesteerd wordt, is een veel kleiner gebouw nodig en zijn de kosten veel lager. Het college heeft eerder ook voorgesteld het Andreasplein als locatie van het Cultuurhuis. Het Andreasplein zeker geen geschikte plek is voor een Cultuurhuis. Bij het Andreasplein heb je ook  te maken met ondernemers en bewoners. Alleen in bijzondere gevallen, wanneer er sprake van zeer grote belangen voor de gemeente Katwijk, zou je aan bewoners en ondernemers kunnen vragen te verhuizen. Alle schade dient dan wel vergoed te worden. Het theaterdeel in Tripodia was behoorlijk verliesgevend. De SGP heeft in november 2009 al aangegeven hier niet voor te zijn.