14 februari 2022

Leer onze kandidaten kennen - Jan van Dam

Leer onze verkiezingskandidaten kennen! Vandaag Jan van Dam, nummer 5 op onze kieslijst.

Kun je iets over jezelf vertellen?
MIjn naam is Jan van Dam. Getrouwd met Amber en vader van 2 prachtige dochters. In mijn dagelijks leven ben ik werkzaam in de jeugdzorg en geef ik leiding aan een team in de verslavingszorg bij het Leger des Heils.

Waarom SGP en waar wil je je voor inzetten?
In de komende jaren wil ik me graag inzetten voor de zorg en wonen-leefbaarheid.

Ik neem mijn expertise op het gebied van de zorg mee uit het werkveld. De afgelopen jaren zijn we vooral druk geweest om 'welzijn nieuwe stijl' te implementeren in onze gemeente. Hier zijn veel mooie stappen in gezet. Voor mij persoonlijk is het belangrijk om hiermee door te gaan. Zicht te hebben op eenzaamheid, verslavingszorg, huiselijk geweld en waar mogelijk geen uithuisplaatsingen van kinderen meer.

Als SGP willen we daarom ook nog meer inzetten op vroegsignalering bij huisartsen, scholen, kinderopvang, verzorgenden, ambtenaren, enzovoort. Daarnaast is voor de SGP het gezin de hoeksteen van de samenleving. Stabiliteit en rust in gezinnen is ontzettend belangrijk. Daarom willen we ons de komende jaren ook actief in gaan zetten om zowel de (intensieve en gedwongen) jeugdzorg als relatietherapie toegankelijker te maken. Ik vind het belangrijk dat we meer aandacht hebben voor de waarde van het gezin, relaties, geborgenheid en liefde en dat we ons als partij in de gemeenteraad hier juist hard voor gaan maken.

Daarnaast hebben we ook een grote uitdaging op het gebied van wonen. Er wordt komende jaren al flink gebouwd om aan de ongekende woonbehoefte te voorzien.
Ik zou me hard willen maken om de eigenheid en identiteit van de dorpse karakters van Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg vast te houden. Ik denk dan onder andere aan het behouden van de zondagsrust, maar ook cultuur en erfgoed. Daarnaast moet de inpassing van nieuwbouw in de bestaande kernen gebeuren met oog op de leefbaarheid, veel groen, voldoende (speel en bewegings) ruimte en oog voor mobiliteitsbewegingen. Om zo ook voor de generaties na ons een prettige woon en leefomgeving na te laten.

Dat alles kan niet zonder Gods onmisbare zegen en uw betrokkenheid onder andere in gebed voor ons politieke werk!