6 december 2019

Katwijkse gezinnen in de knel door sluiting jeugdzorg Hoenderloo: SGP Katwijk vraagt aandacht bij Tweede Kamer en gemeente.

Op maandag 2 december werden ouders van kinderen, die in de jeugdzorginstelling in Hoenderloo verblijven op de hoogte gebracht van het besluit de locatie Hoenderloo in 2020 te sluiten als locatie voor jeugdzorg.  Dat betekent dat er ruim 200 kinderen en 400 medewerkers op straat komen te staan.

Een drama voor de jongeren, die hier zijn opgenomen, voor de gezinnen waar zij uit komen en voor het personeel. Iedereen in paniek!  Eén van de ouders in Katwijk nam maandagavond gelijk contact op met Dirk Remmelzwaal van de lokale SGP fractie. De verbijstering en zorg, maar ook het onbegrip was compleet. “ De hele jeugdzorg is kapot gemaakt! Dit is nog maar het begin…. wie zijn de volgende?” Maar ook “Waar moeten de jongeren heen? Er is al een tekort. Ik weet het even niet meer”. De jongeren dan maar weer naar huis? Dat gaat niet. Vaak is er al een hele periode aan vooraf gegaan met proberen, met van de ene naar de andere instantie te zijn gestuurd, met allerlei dieptepunten zowel persoonlijk als in de gezinnen.  En nu?

De SGP fractie is van mening dat deze mensen moeten worden geholpen en dat alles in het werk moet worden gesteld om verdere pijn en schade te beperken. Ook vind de SGP dat dit niet alleen een taak is voor Katwijk maar voor heel de regio en eigenlijk voor heel het land. De kranten staan vol van de financiële noden en tekorten in de jeugdzorg. De Tweede Kamer heeft zich hier al eerder over gebogen en er is een besluit genomen om de nood wat te lenigen met een eenmalige financiële bijdrage. Echter op het moment dat dit besluit viel was al duidelijk dat het volstrekt onvoldoende is. Daarom heeft de Katwijkse SGP-fractie maandagavond 2 december direct na voorgaande noodkreet  een bericht gestuurd naar de Tweede Kamer fractie van de SGP met het dringende verzoek deze ontwikkelingen in Hoenderloo op de voet te volgen. Maar ook om  het proces van herplaatsing en zoeken naar alternatieven breed onder de aandacht te brengen en in de Tweede Kamer duidelijk te maken dat het zo niet verder kan. Inmiddels is duidelijk geworden dat er meerdere kinderen uit Katwijk en de regio in Hoenderloo wonen. Die zijn gelukkig bij de gemeente Katwijk in beeld en ook in de lokale politiek wordt aandacht hiervoor gevraagd.