10 oktober 2020

Hoornes aardgasvrij?

Energie die je niet gebruikt, hoef je ook niet op te wekken. Energiebesparing tikt daarom aan: minder fossiele brandstoffen met alle problemen van dien en minder gas uit Groningen. De SGP zet energiebesparing daarom op 1!

Er is nog een andere reden om zuinig te zijn met energie. Voor veel van de door ons gebruikte energie zijn we afhankelijk van andere landen, vaak ver weg. Hierdoor zijn we kwetsbaar geworden en dat wordt nog eens versterkt door de noodzakelijke beperking van de aardgaswinning in Groningen. De Bijbelse opdracht tot goed rentmeesterschap impliceert een duurzame energievoorziening. Stevig beleid, dat recht doet aan de urgentie en het belang van deze opdracht is daarom belangrijk.
Het Rijk kende op 1 oktober 2018 aan de gemeente Katwijk een rijksbijdrage van  4.8Miljoen Euro toe voor het aardgasvrij maken van een lokale wijk.  De gemeente Katwijk wil in 2050 100% energieneutraal zijn. Voor het Programma Aardgasvrije Wijken is het project Smartpolder geselecteerd. De gemeente Katwijk, het hoogheemraadschap van Rijnland, woningbouwcoöperatie Dunavie en Alliander DGO werken in dit project samen aan een aardgasloos concept voor de wijk Hoornes. In dit project wordt thermische energie gewonnen uit oppervlaktewater bij het boezemgemaal Koning Willem-Alexander. Op dit moment wordt door de gemeente onderzocht op welke manier deze techniek het beste ingezet kan worden om 500 woningen in De Hoornes aan te sluiten op een warmtenet.
De Hoornes is een proeflocatie voor de toepassing van aquathermie. Het is de bedoeling om thermische energie uit de Rijn in de zomer op te slaan met behulp van warmte-koude opslag. De opgeslagen warmte kan in de winter worden gebruikt voor verwarming van woningen en warm tapwater. Een warmtepomp moet ervoor zorgen dat de warmte op een voldoende hoge temperatuur aan de woningen en gebouwen wordt geleverd.
De SGP steunt het proefproject omdat op deze manier op budgetneutrale wijze kennis opgedaan kan worden over het aanleggen van een duurzame warmtevoorziening in een wijk. De kennis die opgedaan wordt in dit project kan worden gebruikt bij het verduurzamen van andere wijken in Katwijk. De SGP is van mening dat betrokken huishoudens geen nadeel mogen ondervinden van het proefproject. De SGP vindt dat warmte uit een warmtenet betaalbaar moet zijn en dat gebruikers van een warmtenet niet duurder uit moeten zijn dan mensen met een CV-ketel.
Verder wil de SGP er op toezien dat een warmtenet echt duurzaam is. De complete cyclus van warmteopslag, warmtetransport en opwaardering van oppervlaktewater moet aantoonbaar duurzamer zijn dan de huidige manier van energiegebruik.
De gemeente bekijkt nu welke rol zij moet aannemen om de aanleg van het warmtenet in De Hoornes verder te kunnen uitwerken. De voorkeur van de gemeente gaat uit naar (juridisch) eigenaarschap, waarbij zij beheer en levering van warmte uitbesteedt. In deze sturende rol kiest de gemeente ervoor om het economisch eigendom van het warmtenet aan een ervaren marktpartij te gunnen.
De selectie van een marktpartij kan plaatsvinden via een aanbesteding, waarbij de gemeente kijkt naar scherpe tarieven en omgang met bewoners. De gemeente kan zo de haalbaarheid, betaalbaarheid, betrouwbaarheid en de mate van duurzaamheid als eis meegeven in deze aanbesteding. De marktpartij is integraal verantwoordelijk voor investeringen, onderhoud en goede prestaties van de warmteketen.
Het gunnen van economisch eigendom is eigenlijk het maken van goede afspraken met de marktpartij. Na afloop van de exploitatieperiode kan de gemeente ervoor kiezen om de afspraken te verlengen, een nieuwe aanbesteding met nieuwe voorwaarden te starten of een eigen gemeentelijk energiebedrijf op te richten.  De SGP-fractie wil nadrukkelijk toezien dat de gemeente en een marktpartij onderling goede afspraken maken zodat de belangen van zowel gemeente als inwoners optimaal behartigd worden.