18 mei 2020

Geen winkels open op zondag

Door een aantal ondernemers en winkels is aan de gemeente verzocht of tijdens de coronacrisis de winkels in Katwijk tijdelijk op zondag open zouden mogen gaan. Hierdoor zou het winkelend publiek meer gespreid kunnen worden, en zouden de momenten van drukte afnemen en zou de veiligheid beter gegarandeerd kunnen worden.

De SGP is van mening dat winkels in Katwijk niet tijdens de coronacrisis op zondag open zouden moeten gaan. De veiligheid kan goed worden gegarandeerd door een maximum aantal klanten toe te laten. Er zijn ook nu in de winkels drukke en minder drukke momenten. Andere ondernemers hebben juist laten weten dat zondagsopenstelling niet nodig is om een betere spreiding te krijgen. Die betere spreiding is mogelijk op de beschikbare zes dagen. De SGP-fractie heeft diverse bezorgde reactie ontvangen, waarin wordt opgeroepen om de winkels op zondag gesloten te houden.

De SGP vindt het belangrijk dat de opstandingsdag van de Heere Jezus bijzonder blijft. Ieder mens heeft er recht op om op adem te kunnen komen. Dat geldt voor werknemers, maar ook voor winkeliers. Het is belangrijk om een gezamenlijke rustdag te hebben.