8 december 2014

Ervaringen van wethouder Knape

“Al een beetje gewend aan de nieuwe functie? Mis je de Groen van Prinstererschool niet? Ben je nog wel eens thuis? We zien je in ieder geval veel in de krant.” Dat laatste klopt. Met portefeuilles als toerisme en kunst en cultuur heb je veel contacten met vertegenwoordigers van verenigingen, stichtingen en belangengroeperingen. En openingen van kunst exposities en openingen van toeristische voorzieningen zoals het Toeristisch Overstap Punt voor fietsers in de Zuidduinen en opening van het Wandelnetwerk in Lisse. Twee initiatieven waar ik trouwens erg blij mee ben en waar inmiddels veel gebruik van wordt gemaakt. Zowel voor u als voor de bezoekers van de Duijn- en Bollenstreek goede mogelijkheden om de streek te verkennen en te genieten van het moois dat er te zien is.

Veel tijd om te wennen aan het wethouderschap was er niet. De agenda stond meteen vol en dossiers lagen klaar om te lezen en bij officiële gelegenheden op Koningsdag werd ik meteen verwacht. Door zo’n vliegende start kom je meteen in aanraking met alle facetten van het wethouderschap.

Vanuit elke portefeuille noem ik enkele zaken die aan de orde waren en zijn.

In de portefeuille Kunst en cultuur heeft de afgelopen periode vooral het monument centraal gestaan. Gebouwen die de monumentenstatus nog niet hadden gekregen omdat er nog gesprekken moesten plaats vinden tussen de gemeente en de eigenaar. Het aanwijzen van een gebouw tot monument wordt niet altijd als positief ervaren. Er zijn vaak vragen over wat er nog mogelijk is met een woning of bedrijfspand als het de monumentenstatus krijgt en wat  de status doet met de waarde van het pand. Soms vindt in het college een belangenafweging plaats om tot een goed besluit te komen. Monumentenbeleid is onderdeel van Erfgoedbeleid. Daar zult u binnenkort meer over horen. Met u , verschillende organisaties en de gemeenteraad gaan we hier vorm aan geven. U kunt de uitnodiging binnenkort verwachten.

In de portefeuille Toerisme staan we op het punt om een nieuwe toeristische agenda op te stellen. Dit doen we gezamenlijk met ondernemers van winkeliersvereniging Zeezijde, met de Katwijkse Ondernemersvereniging, horeca en campingeigenaren en natuurlijk met City Marketing Katwijk. Belangrijk uitgangspunt is hierbij de identiteit en eigenheid van Katwijk. Hoe kunnen we onze mooie, gastvrije familiebadplaats Katwijk onder de aandacht brengen van een groter publiek zonder dat we inleveren op de beleving die we nu hebben. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat mensen niet alleen een dagje naar Katwijk komen maar ook voor een langer verblijf met meer bestedingen Katwijk bezoeken? Naast goede samenwerking met genoemde partijen is ook de samenwerking tussen de verschillende gemeenten in de regio belangrijk. Met deze samenwerking is op het gebied van varen, fietsen en wandelen al veel bereikt. De focus is nu vooral gericht op het stimuleren van verblijfstoerisme en het uitbreiden van het vaarnetwerk/sloepennetwerk. Omdat we een schoon strand belangrijk vinden, zijn we altijd benieuwd naar de waardering van de jury. Ook dit jaar weer vier sterren.

Ook duurzaamheid was een belangrijk onderwerp in de afgelopen weken en is dat nog steeds. In het coalitieakkoord staat een forse alinea die vooral gericht is op energiebesparing. Hoe gaan we met Gods schepping om en wat doen we om de aarde leefbaar te houden voor onze kinderen en de volgende generaties? Binnenkort ga ik in gesprek met de gemeenteraad over de breedte van dit onderwerp. Waar gaan we ons op richten? Daarna gaan we vooral in gesprek met u en met ondernemers om met elkaar te kijken waar de kansen liggen en wat de rol van de gemeente Katwijk hierin is. Zonnepanelen, windenergie, verduurzaming gemeentelijke gebouwen, laadpalen voor elektrische auto’s en openbare verlichting zijn onderwerpen van gesprek.

Windenergie heeft op dit moment de aandacht door de plannen van minister Kamp om een hekwerk aan windmolens voor onze mooie kust te plaatsen. Wij zijn niet tegen windmolens op zee maar zien meer in uitbreiding van bestaande maritieme windmolenparken zoals IJmuiden-Ver. In ieder geval geen windmolens binnen de 12-mijls zone.

Ik vertegenwoordig Katwijk in de stuurgroep van kustgemeenten die door gesprekken met de minister en de vaste kamercommissie probeert over dit onderwerp in gesprek te gaan en hoop zo de mogelijkheden te benutten om dit voorstel te wijzigen zodat onze horizon niet wordt vervuild door rijen windmolens.

Een gebied van de nieuwbouwlocatie Valkenburg is door de provincie aangewezen als gebied voor windenergie. In de portefeuille Jeugd en Jongeren heb ik vooral ingezet op kennismaking.

Naast het bezoek van de startdag van het HGJV heeft er ook een gesprek plaatsgevonden met het bestuur. Daarin hebben we de zorgen en de kansen van het jeugdwerk met elkaar besproken.

Op het gebied van de leefomgeving (openbare werken) zijn er tal van onderwerpen aan de orde geweest. De integrale aanpak van sommige wijken, herinrichting van Burgemeester De Ridderpark, nieuwe speeltuinen en het onderhoud van bestaande. Hierover een volgende keer meer.

Ik hoop u met het bovenstaande een klein doorkijkje te hebben gegeven in de onderwerpen die op de collegetafel hebben gelegen en in mijn eerste stappen op het wethouderspad. Als u vragen heeft dan hoor ik graag van u. Via het contactformulier op de website van de gemeente komen uw vragen bij mij terecht. En dat u mij weet te vinden is duidelijk. Veel mensen die ik tegenkom informeren naar mijn werk in de gemeente en stellen zo terloops hun vraag. Over bomen, een prullenbak, het centrum. Prima! Zo blijf ik op de hoogte en nog belangrijker zo blijf ik met u in gesprek.

Voor alle onderwerpen geldt dat we wijsheid van God nodig hebben om de juiste beslissingen te nemen. Daarvoor is gebed nodig en daarom vragen wij u ook.

Jacco Knape