15 maart 2014

Er valt op 19 maart echt iets te kiezen

De landelijke overheid gaat allerlei taken naar gemeenten overdragen. Gemeenten zullen vanaf 1 januari 2015 voortaan zélf hun broek moeten ophouden als het gaat om jeugdzorg, arbeidsparticipatie, huishoudelijke hulp en zorg. “Ze krijgen daarvoor flink wat geld, maar om geen uitvoerloket van het rijk te worden, moet Katwijk op scherp staan. Er valt 19 maart echt iets te kiezen”, onderstreepte Tweede Kamerlid Roelof Bisschop op de verkiezingsavond van de SGP, afgelopen donderdag in het Kerkhaventje.

Het rijk bezuinigt. Van de 18 miljard die gemeenten kregen, ontvangen ze nu nog 12 miljard. Die bezuiniging wordt grotendeels bereikt door de overheid af te slanken. Het rijk trekt zich terug. De besteding van de 12 miljard moeten gemeenten voor een groot deel zélf voor hun rekening nemen.
Tweede Kamerlid Roelof Bisschop sprak over deze (voor gemeenten kansrijke!) ontwikkeling op de verkiezingsavond van de SGP. Hij legde uit wat dit betekent voor een plaats als Katwijk. “Ik denk dat Katwijk doorgaans zo’n 70 miljoen euro van het rijk krijgt. Laten we daar even van uit gaan. Doordat de landelijke overheid nu veel meer taken naar de gemeenten overhevelt, zal ook Katwijk meer geld ontvangen dan anders.” Bisschop vermoedt dat Katwijk het dubbele gaat krijgen. “De gemeente krijgt er een enorme verantwoordelijkheid bij.”

Goed voor Katwijk
Het extra geld is nodig omdat het rijk de jeugdzorg en de arbeidsparticipatie decentraliseert. Dat wil zeggen dat die taken voortaan door de gemeente zullen worden uitgevoerd. Ook komen er andere maatregelen op het terrein van huishoudelijke hulp en zorg. Daardoor komt er nóg meer werk op het bordje van de gemeente te liggen. Bisschop: “Het is goed als gemeenten meer verantwoordelijkheid krijgen. Als het aan de VVD ligt, gaat dat lukken. De SGP wil dat ook.”

Volgens Bisschop is dit beleid goed voor Katwijk. “Er zijn namelijk veel plaatselijke verschillen. Het is hier heel anders dan bijvoorbeeld in Haarlem. Daarom vinden wij dat gemeenten het beter zelf kunnen regelen dan dat de landelijke overheid gaat bepalen wat er met het geld gebeurt. Het is belangrijk dat Katwijk een eigengereide positie kiest. Gemeenten hebben autonomie. Hier liggen ook kansen voor kerken. Zij moeten hun verantwoordelijkheid nemen.”

Bisschop waarschuwt dat als Katwijk voor potjes kiest, het dan zo’n doorgeefluik van het rijk wordt. “Wij zijn ervoor dat de schotjes tussen de potjes wegvallen. Zo krijg je een totaalbedrag waaruit je alles op het gebied van jeugdzorg, arbeidsparticipatie, huishoudelijke hulp en zorg kunt betalen.”

Vragen
Tijdens een forumdebat stelden de aanwezigen vragen. Een van hen vroeg: “Wie verdeelt de geldstromen naar de gemeenten? Wie ziet er toe?” Bisschop: “In de eerste fase wordt er goed gecontroleerd waaraan het geld wordt gegeven. Daarna krijgen de gemeenten meer ruimte om de besteding ervan in te vullen. Het oormerk van het geld wordt dus geleidelijk aan minder. In 2018 zijn de keuzes in de gemeente gemaakt. Dan is bepaald hoe de zorg is, hoe de werkvoorziening enzovoort. Dat staat nu nog in de steigers. Om je stem te bepalen voor 19 maart is het dus belangrijk dat je nagaat wat de partijen op deze terreinen willen.”

Een andere aanwezige maakte zich zorgen: “Twee generaties zijn het ontwend om anderen te helpen. Vrouwen móéten wel werken om een huis te kunnen kopen. Jarenlang is gestimuleerd dat er maar twee kinderen mochten komen, en er komt nu een enorme vergrijzingsgolf aan. De overheid wil dat we meer oog voor elkaar krijgen. Kerken moeten meer doen. Hoe gaat ons dat allemaal lukken?” Bisschop: “U vergeet nog een belangrijke andere ontwikkeling: de 30.000 kinderen die jaarlijks in de moederschoot worden gedood… Het beleid van de afgelopen decennia heeft een heleboel ellende veroorzaakt. Toch mogen we de moed niet opgeven. Er kunnen nù stappen worden genomen voor verandering!”