8 september 2018

Eindelijk onderzoek naar vuurwerkvrije zones

Breed draagvlak in Katwijkse raad voor vuurwerkvrije zones

De gemeenteraad van Katwijk heeft op donderdag 6 september 2018 met zeer ruime meerderheid een motie aangenomen, waarin het college wordt verzocht te onderzoeken welke locaties geschikt zijn voor de invoering van vuurwerkvrije zones. De motie werd mede door de SGP ingediend. De suggesties van inwoners worden bij het onderzoek betrokken. Het college is ook verzocht in het onderzoek in het bijzonder kwetsbare locaties mee te nemen zoals plekken waar verzorgingstehuizen, scholen, uitlaatplaatsen en scholen gevestigd te zijn.

De SGP heeft in het verleden al verschillende keren gepleit voor vuurwerkvrije zones zoals tijdens de Algemene Beschouwingen in 2016 en in het laatste verkiezingsprogramma. Fractievoorzitter Wouter-Jan Vroegindeweij gaf tijdens de behandeling in de raad aan het mooi te vinden dat het standpunt van de SGP inmiddels breed gedragen wordt in de raad. Er is de laatste jaren steeds meer aandacht voor vuurwerkvrije zones tijdens de jaarwisseling. Vuurwerk zorgt voor veel overlast en vuurwerkvrije zones zijn goed voor de veiligheid, het milieu en kan gehoorschade voorkomen. Van vuurwerkvrije zones kan een preventieve werking uitgaan. Wouter-Jan Vroegindeweij noemde ook de omgeving van kerken als mogelijke locaties van een vuurwerkverbod in verband met kerkdiensten op oudejaarsavond.