2 juli 2024

De grande finale voor cultuurhuis Planck lijkt te beginnen

"De intro voor de grande finale lijkt nu eindelijk te kunnen worden ingezet. De eerste contouren van de nieuwe huisvesting voor cultuurhuis Planck krijgen steeds meer vorm!", stelde raadslid Wim van Duijn (SGP) de afgelopen raadsvergadering. Het heeft immers vele jaren geduurd en meerdere colleges en gemeenteraden zijn er druk mee bezig geweest: Het vinden van passende huisvesting voor de bibliotheek, later kwamen daar ook de muziekschool en K&O bij, die samen nu verder gaan als Planck.

In de vorige raadsperiode gaf "wethouder Knape de voorzet, die nu door wethouder Spek ingekopt lijkt te worden", memoreerde Van Duijn. Want inmiddels zijn er winkelpanden gekocht aan het Emmaplein en is de VVE met de plannen akkoord en in De Burgt stemmen de meeste gebruikers in met de beoogde indeling van het pand. Planck zal zo op meerdere locaties hun diensten aanbieden, verspreid over de gemeente. Naast het Emmaplein en De Burgt blijven voorzieningen in de Hoornes (in de vorm van een MFA) en het Dorpshuis in Valkenburg bestaan. Er komt zelfs nog een kleine voorziening in het PMT-gebouw in de Molenwijk.

Inmiddels zijn de voorontwerpen van het Emmaplein en De Burgt bekend en is er weliswaar sprake van een forse investering, maar lijken de financiele risico's beheersbaar te zijn. Het blijft alleen nog spannend voor de biljartvereniging De Bogaert in De Burgt. Zij willen graag meer m2 voor hun vereniging, maar die extra m2 lijken er niet te zijn, ondanks vele pogingen van het college om er met hen uit te komen. De mogelijkheid van een schuifwand werd als oplossing aangeboden, Planck kon daar mee leven, maar De Bogaert ziet daar geen heil in. Toch moet het proces nu wel door, we moeten op weg naar een definitief ontwerp. Reden voor Van Duijn (SGP) om de wethouder op te roepen de deur naar de biljarters open te houden wanneer ze alsnog akkoord gaan met de schuifwand of als er op weg naar het definitief ontwerp toch nog mogelijkheden ontstaan voor deze vereniging.

De SGP is blij dat er nu perspectief is op realisatie van Cultuurhuis Planck. Het is goed voor onze jongeren om hun leesvaardigheid te ontwikkelen, cultuur te snuiven en muziekonderwijs te krijgen, terwijl er voor de inwoners een mooie ontmoetingsplek komt. En nog veel meer. Van Duijn:"De ambitie is hoog, kwaliteit van de bovenste Planck! Dat spreekt ons aan!'