19 februari 2022

Belangen bewoners voorop: SGP zet zich in voor betere inpassing R-net

De provincie Zuid-Holland is voornemens een busbaan te realiseren langs Valkenhorst en de Duinvallei in het kader van het R-netprogramma. Tijdens de laatste raadsvergadering van deze raadsperiode is een raadsvoorstel besproken waarbij voorgesteld is om de aanleg van het R-net te koppelen aan vergroening van het gebied langs de nieuwe busbaan.

De SGP grijpt graag alle kansen aan om vergroening mogelijk te maken in onze steeds meer versteende gemeente. Daarom heeft de SGP ook van harte ingestemd met dit aspect van het raadsvoorstel.

Naar aanleiding van het raadsvoorstel en gesprekken met betrokkenen heeft Jan de Vreugd namens de SGP zijn zorgen uitgesproken over de gevolgen van het toenemende wegverkeer over de N206 voor direct omwonenden. Omwonenden ervaren nu al ernstige geluidsoverlast en hinder van fijnstof. Jan de Vreugd heeft daarom het initiatief genomen om een amendement op te stellen om de  belangen van omwonenden beter te behartigen.  Een belangrijk kader in het amendement is dat het ontwerp van de busbaan moet voldoen aan normen ten aanzien van geluidsoverlast en de neerslag van fijnstof. Ook moet het ontwerp zodanig worden ingepast zodat de activiteiten in de Duinvallei doorgang kunnen blijven vinden. Verder vraagt het amendement om inzicht te verstrekken in de ontwikkelingen van verkeersafwikkeling op de Molentuinweg en de Zeeweg. Op al deze aspecten moet het ontwerp van de busbaan door de gemeenteraad worden getoetst. Het amendement is unaniem door de gemeenteraad gesteund.

De aanleg van het R-net heeft mogelijk ook gevolgen voor het wegverkeer dat gebruikt maakt van Zanderijtunneltje onder de N206. De SGP heeft een motie opgesteld waarin uitgesproken wordt dat er door de provincie een ontwerp gemaakt moet worden waarbij autoverkeer in de Zanderijtunnel mogelijk blijft. De meerderheid van de gemeenteraad heeft deze motie gesteund.