30 december 2019

Auto en lightrail: hoe houden we Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg bereikbaar in de toekomst?

Leefbaarheid, de inrichting van de openbare ruimte en verkeersveiligheid zijn voor de SGP belangrijk. Dit heeft Wouter-Jan Vroegindeweij op 19 december 2019 aangegeven in de gemeenteraad bij de bespreking van de Katwijkse agenda mobiliteit.

Omdat in het raadsvoorstel beleidskeuzes uit de Katwijkse Agenda Mobiliteit werd vastgesteld ging de SGP’er in op verschillende beleidskeuzes. Bij openbaar vervoer staat een schaalsprong naar lightrail om Katwijk te verbinden met station Leiden Centraal is het doel voor de langere termijn. In het verleden heeft de voorgestelde tramverbinding binnen de Katwijkse raad voor veel discussie gezorgd. Wat zullen de gevolgen zijn voor de leefbaarheid en de inrichting van de openbare ruimte, zo vroeg Wouter-Jan Vroegindeweij. Dat is nu nog niet duidelijk.

Met betrekking tot het onderwerp auto zijn de gevolgen van de eerste 2 beleidskeuzes voor de SGP niet helder. Er staat dat voor de regionale verbindingen en voor de economische as bereikbaarheid per auto goed geregeld wordt. Wat de SGP betreft zijn bij doorgaande wegen binnen de gemeente de goede bereikbaarheid en doorstroming ook van belang.

De beleidskeuze dat het aantal auto’s in de openbare ruimte moet worden teruggedrongen klinkt mooi, maar is in ieder geval lastig uitvoerbaar in bestaande woongebieden. Bij nieuwbouw is dit beter uitvoerbaar, maar de vraag is ook: is er dan sprake van het terugdringen? De SGP zal bij het uitvoeringsprogramma kritisch kijken naar de haalbaarheid en uitvoerbaarheid.