16 juli 2013

Aquamar: renovatie of nieuwbouw?

In de kleine clubruimte van de zwem- en poloclub werd de (steun)fractie van de SGP door bestuurder-directeur Dick van der Bent bijgepraat over de ontwikkelingen rond Aquamar. Van der Bent startte met een schets van het verleden: "Het huidige zwembad werd in 1967 gebouwd. Het was het eerste zwembad in Nederland dat een beweegbare bodem in het wedstrijdbad had." Zo'n anderhalf jaar later werd ook het buitenbad gerealiseerd, dat 50 meter lang is. In 1983 raakte het zwembad door een brand zwaar beschadigd. Alleen de technische ruimten bleven behouden; die worden nu nog steeds gebruikt. Het buitenbad kreeg een overkapping en er kwam een recreatiebad. Meerdere nieuwbouwplannen volgden – het prijskaartje bedroeg destijds 32 miljoen – maar de plannen werden niet gerealiseerd. In 2002 werd 2 miljoen euro beschikbaar gesteld om het achterstallige onderhoud aan te pakken, met de bedoeling om binnen 3 tot 5 jaar een andere oplossing te bieden: renovatie of nieuwbouw?

Werk aan de winkel
Tijdens het werkbezoek werd het de SGP-fractie wel duidelijk dat er iets aan het Katwijkse zwembad moet gebeuren. Hoewel de zwembadaccommodatie nog veel wordt bezocht, oogt het allemaal wat gedateerd. De technische ruimten en voorzieningen stammen voor een belangrijk deel nog uit de jaren '60. "Zowel renovatie als nieuwbouw voldoen aan de huidige wettelijke eisen. Maar," waarschuwt Van der Bent, "die wettelijke eisen zijn nog in ontwikkeling. Ze worden mogelijk aangescherpt. Waarschijnlijk kan het 50 meter bad daar dan niet meer aan voldoen. Het desinfectiesysteem is namelijk verouderd."

Kansen en bedreigingen
Op de tocht door de catacomben van het zwembad kon de SGP-fractie ook het betonwerk bekijken. Als er voor renovatie wordt gekozen, zou dat betonwerk moeten blijven bestaan. Het werd de fractie al snel duidelijk dat het beton erg oud is. Bij renovatie zullen risico’s zeker niet zijn uit te sluiten. Van der Bent gaf ook meer informatie over de exploitatie en de kansen en bedreigingen rond het zwembad. “Er zijn in de huidige situatie veel activiteiten, zoals therapiezwemmen. Maar verschillende activiteiten zitten elkaar al in de weg ", vertelt Van der Bent. "Ze nemen het recreatiebad in beslag. Dat kan dan niet door anderen worden gebruikt."

Het werkbezoek leverde de SGP-fractie veel informatie op die ze bij haar afweging goed kan gebruiken. Renovatie of nieuwbouw? Het wordt één van beide.