16 november 2021

Aquamar denkt mee in toegang voor niet gevaccineerde ouders

De corona maatregelen verplichten ouders een QR-code te laten zien als ze hun kinderen naar zwemles brengen. Door deze maatregel kunnen niet-gevaccineerde ouders hun kinderen niet zelf helpen omkleden in de kleedruimte.

Aquamar denkt mee in toegang voor niet gevaccineerde ouders

Naar aanleiding van informatieve vragen, die de SGP heeft ingediend, heeft de Aquamar binnen de huidige maatregelen een alternatief bedacht. Het zogenaamde Kiss & Swim zwemmen. Dit houdt in dat door Sportbedrijf Katwijk een tijdelijke alternatieve kleedruimte (doorstroom locatie) op het buitenterrein geplaatst wordt, zodat ouders zonder QR-code in de alternatieve kleedruimte hun kinderen kunnen omkleden, zonder het zwembad (de sportaccommodatie) te hoeven betreden. Op vragen van de SGP, antwoord het college van burgemeester en wethouders dat deze oplossing het maximaal haalbare is, binnen het kader van de landelijk afgekondigde corona maatregelen.

Hoewel de SGP zich er zeker van bewust is dat de oplossing op bepaalde vlakken te wensen overlaat, is zij blij dat Aquamar heeft meegedacht om aan deze kinderen en hun ouders tegemoet te komen binnen de bestaande mogelijkheden en waar toch de veiligheid voor iedereen zoveel mogelijk geborgd wordt. Wel hoopt de SGP dat iedereen weer snel op de normale wijze toegang kan krijgen tot het zwembad, zodat er snel een einde komt aan deze tweedeling in de maatschappij. Voor nu is de SGP  blij dat op deze wijze kinderen van ouders die niet gevaccineerd zijn, wel weer begeleid kunnen worden en toch deel kunnen nemen aan de zwemlessen. De SGP zal nog wel bezien of er ook andere zwemlocaties in Katwijk zijn waar soortgelijke problemen voorkomen en zal vragen ook daar oplossingen te zoeken.