6 november 2014

Algemene Beschouwingen SGP Katwijk

Een bijzonder jaar is achter de rug. Er zijn ook gemeenteraadsverkiezingen geweest. Het kan anders, dat was de verkiezingsslogan van de SGP. Dat het anders kan, bleek ook na coalitieonderhandelingen door de vorming van een ander college.

Landelijke ontwikkelingen
Zorg voor de kwetsbare naaste heeft voor de SGP prioriteit! Bij de landelijke algemene beschouwingen las SGP-fractievoorzitter Van der Staaij uit Lucas 10 over de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan. Uit deze gelijkenis zijn allerlei lessen te trekken. Het gedrag van de barmhartige Samaritaan doet een appel op de burger. De overheid moet burgers aanmoedigen zich te gedragen als een barmhartige Samaritaan. Wanneer de overheid de financiële ondersteuning voor hulpbehoevenden beperkt, dan dienen burgers meer naar elkaar om te zien. De SGP ziet hier een rol voor de kerken, en is blij dat het college deze rol ook ziet. Naast het feit dat dit de eerste begroting van het nieuwe college is, is het ook bijzonder dat gemeenten veel extra taken krijgen. Deze landelijke ontwikkelingen hebben grote gevolgen voor gemeenten. Er komen allerlei zorgtaken voor jeugd, gezinnen en ouderen op de gemeente af. Met deze overheveling van zorgtaken van het rijk naar de gemeente, komt een grote verantwoordelijkheid naar ons toe. Het betreft immers juist de kwetsbaren in onze samenleving. Maar niet alleen de doelgroep is kwetsbaar, ook het bestuurlijke proces is kwetsbaar. Ingewikkelde zaken moeten onder hoge tijdsdruk geregeld worden. Ook het beleidsplan WMO kent veel zaken, die nog uitgewerkt moeten worden. Het is belangrijk om goede zorg te bieden. Voorzieningen dienen te voldoen aan behoefte en goede kwaliteitseisen. Keuzevrijheid is ook van groot belang. Een burger moet kunnen blijven kiezen voor zorg die bij hem of haar past. Ook dus passend bij zijn/haar identiteit of geloofsovertuiging. Of identiteitsgevoeligheid van seculiere organisaties hier de echte goede oplossing is, daar heeft de SGP serieuze vragen bij. De keuzevrijheid bestaat door middel van PGB's. De SGP blijft desondanks de ontwikkelingen kritisch volgen. Liever zou de SGP ook identiteitsgebonden organisaties in het vervolg contracteren. Dit speelt met name bij de jeugdzorg. De SGP is van mening dat goede zorg de gemeente geld mag kosten. Het is een kerntaak van de overheid om een schild voor de zwakken te zijn. De gemeente krijgt hiervoor geld van het rijk, maar daar is door het rijk wel flink op bezuinigd. De kans is aanwezig dat het te weinig is om goede zorg te kunnen bieden. De SGP vindt dat er eerst goed gekeken moet worden hoe de zorg doelmatig geregeld kan worden. Mocht er geld te kort zijn om goede zorg te garanderen, dan wil de SGP dat de gemeente zelf geld bijlegt.

Burgerparticipatie en kwaliteit van dienstverlening
De SGP hecht aan een goede burgerparticipatie en een goede bestuursstijl, waarbij maatwerk van belang is. Bij een plan met ingrijpende gevolgen is een andere manier van burgerparticipatie nodig dan bij een plan met weinig ingrijpende gevolgen. Duidelijke communicatie is ook van groot belang. De kwaliteit van dienstverlening bij de gemeente Katwijk kan verbeterd worden. Bij de bespreking van het laatste burgerjaarverslag heeft de SGP hier ook aandacht voor gevraagd. Klachten over de dienstverlening komen regelmatig voor. Wat gaat het college doen om de dienstverlening te verbeteren?

Geluidsoverlast
Bij evenementen is er regelmatig sprake van geluidsoverlast. Er zijn dan vaak klachten van omwonenden. De SGP verzoekt rekening te houden met de belangen van omwonenden. Inmiddels kunnen klachten over geluidsoverlast worden ingediend via de website van de gemeente Katwijk. De SGP vindt dit een verbetering. Maar met het ontvangen en registreren van klachten is het probleem niet opgelost. De SGP heeft klachten ontvangen van inwoners over geluidsoverlast tijdens het laatste Najaarsfeest in Katwijk aan de Rijn. Hierover heeft de SGP eerder vragen gesteld. Hinder en slaapverstoring, en andere gezondheidseffecten zoals hart- en vaatziekten zijn gevolgen van geluidsoverlast. Zeker gezien de toegestane geluidsnormen en de lengte van het Najaarsfeest is de SGP van mening dat er maatregelen getroffen dienen te worden om de geluidsoverlast te verminderen. Is het college bereid om in overleg met de belanghebbenden, zoals de Oranjevereniging Katwijk aan den Rijn en omwonenden en mogelijk ook met de wijkraad Katwijk aan den Rijn, te bekijken hoe de geluidsoverlast verminderd kan worden? Goede burgerparticipatie is hier wat de SGP betreft ook mogelijk.

Visserijdagen
Er is breed draagvlak binnen de Katwijkse samenleving voor de Visserijdagen. Een eerdere motie van de SGP over de Visserijdagen werd raadsbreed gesteund. De stichting Visserijdagen maakt zich echter zorgen over het voortbestaan. Zo blijkt bijvoorbeeld het vinden van voldoende bestuursleden en vrijwilligers niet makkelijk te zijn.  Een belangrijk probleem voor het voortbestaan van de Visserijdagen lijkt te zijn, dat door citymarketing wordt aangestuurd op een versnippering van activiteiten. Want het doel is om ieder weekend in de zomermaanden iets te organiseren. De SGP-fractie heeft hierover artikel 41 vragen gesteld, maar vraagt reeds nu aan te geven of het college bereid is om actief naar oplossingen te zoeken.

Toekomstbestendige bibliotheek
De SGP is blij dat het college heeft besloten het project Cultuurhuis aan Zee formeel te beëindigen. Ook doet het de SGP deugd dat er een plan is voor een Nieuwe Toekomstgericht Bibliotheek. Er wordt al geruime tijd nagedacht over een toekomstbestendige bibliotheek. Wanneer besluitvorming traag verloopt, kunnen er risico's zijn voor de toekomst van een toekomstbestendige bibliotheek. Ook kunnen kosten door een trage besluitvorming onnodig hoog zijn. De SGP hecht ook aan zorgvuldige besluitvorming. Kan de SGP binnen afzienbare termijn de opening van een nieuwe toekomstgerichte bibliotheek verwachten? Kunt u aangeven, wanneer u de opening verwacht?

Recreatiepark Mient Kooltuin
De SGP-fractie heeft vernomen dat er een ondernemer is, die serieuze plannen heeft om in of nabij de Mient Kooltuin een zorgboerderij met recreatieve voorzieningen te ontwikkelen. De plannen hiervoor zijn in ontwikkelfase, en deze zullen binnenkort ook richting gemeente komen. Mogelijk dat een en ander zelfs zou kunnen worden gecombineerd met een andere reeds jarenlang bestaande wens van de SGP: Een slechtweer voorziening in dit gebied in de zin van een overdekte speeltuin. Is het college bereid om wanneer er een verzoek komt, hier serieus medewerking aan te verlenen?

Bankjes Boulevard
De SGP is benaderd met een vraag over de bankjes op de Boulevard bij Savoy. Op sommige dagen hebben ouderen die daar zitten last van de wind, en de vraag werd gesteld of er bijvoorbeeld geen scherm geplaatst zou kunnen worden. Is het college bereid dit te onderzoeken?  Ook kreeg de SGP de vraag, hoe zit het met de bankjes op de Boulevard tegenover de Vuurbaak. Blijven die daar of komen deze op een andere plaats terug?

Stand van zaken moties bij de Algemene beschouwingen 2013
Bij de vorige Algemene beschouwingen zijn een amendement en een motie van de SGP door de raad aangenomen.  In de eerste plaats betreft dit het amendement om SCUM niet uit te breiden maar te renoveren. In de tweede plaats betreft dit de motie om de mogelijkheden te onderzoeken LEAN ook toe te passen bij de grotere gesubsidieerde instellingen. De SGP wil graag weten wat de stand van zaken is.

Financiën
Wat betreft de begroting 2015 is de SGP blij dat er weer een sluitende meerjarenbegroting ligt. Uiteraard zijn er de nodige onzekerheden, maar gelukkig is de financiële positie van Katwijk gezond te noemen. Ook is er sprake van voldoende weerstandsvermogen. Om de begroting sluitend te maken zijn nog bezuinigingen noodzakelijk. In verhouding met voorgaande jaren, is de bezuinigingsopgave niet zo groot. Zeker de meevallers bij de septembercirculaire hebben een en ander gunstig beïnvloed. Toch zal er nog wel iets moeten gebeuren. De SGP-fractie vraagt het college hierbij toch vooral naar oplossingen te zoeken binnen de bestaande begroting. Hierbij kan onder meer worden gedacht aan meer opbrengst uit onderverhuur Heerenhuis en verlaging renovatiekosten SCUM. De SGP is van mening dat de raad bij de daadwerkelijke bezuinigen betrokken dient te worden.

Slot
De SGP wenst college, raad en ambtenaren Gods onmisbare zegen toe op het vele werk in het belang van de gemeente Katwijk.