Optimale keuzevrijheid in de zorg

Oog voor de kwetsbaren in de samenleving is een van de speerpunten van de SGP. Een kortingskaart voor mensen op het sociaal minimum is daar een concrete uitwerking van. De SGP wil de wettelijke mogelijkheden voor het bestrijden van armoede maximaal benutten. Financieel maatwerk is nodig. Geen mens mag tussen wal schip raken als het gaat om de zorg die ze nodig hebben. De keuzevrijheid in de zorg willen we waarborgen door middel van onder andere Persoonsgebonden Budgetten.

De SGP wil een optimale keuzevrijheid binnen de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), zodat de burger de hulp kan kiezen die bij hem past. Er moeten goede voorzieningen zijn voor psychosociale hulp. Ook daarbij moet keuzevrijheid zijn, zodat kan worden gekozen voor een instelling die past bij de levensbeschouwing. De SGP vindt het belangrijk dat kerken, maatschappelijke organisaties en scholen intensief bij de totstandkoming van het gemeentelijk beleid rondom zorgkwesties worden betrokken.

Daarnaast vindt de SGP het belangrijk om de kosten die gemoeid zijn met zorgvoorzieningen niet onnodig hoog te laten oplopen. De rijksoverheid moet actief gewezen worden op haar plicht om de gemeente te voorzien van voldoende middelen.

Terug naar de alle speerpunten

Laatste actualiteiten

Katwijkse gezinnen in de knel door sluiting jeugdzorg Hoenderloo: SGP Katwijk vraagt aandacht bij Tweede Kamer en gemeente.

6 dec. 2019
SGP Katwijk wil aandacht voor de Week van het Leven met Levensvlag

19 nov. 2019
Algemene Beschouwingen 2019: Hebben wij een dienstbare gemeente?

7 nov. 2019
Overige artikelen